Black Friday – ursprung och utveckling

Black Friday har blivit ett globalt fenomen som lockar miljontals shoppare världen över med löften om fantastiska erbjudanden och rabatter. Men hur började egentligen denna shopping-tradition och hur har den utvecklats genom åren? Låt oss ta en djupdykning i Black Fridays fascinerande historia.

Ursprunget i USA

Black Friday har sina rötter i USA och är traditionellt dagen efter den amerikanska Thanksgiving-helgen. Ursprungligen syftade termen ”Black Friday” inte alls på shopping, utan hade en helt annan betydelse.

Den första Black Friday

Den allra första användningen av termen ”Black Friday” kan spåras tillbaka till den 24 september 1869. Detta hade dock inget med detaljhandel att göra, utan refererade till en finansiell kris när två spekulanter, Jay Gould och Jim Fisk, försökte hörnta guldmarknaden i USA. Deras plan misslyckades och orsakade en krasch på aktiemarknaden som ruinerade tusentals amerikaner.

Från trafikkaos till shoppingfenomen

På 1960-talet började termen ”Black Friday” användas i Philadelphia för att beskriva det kaos som uppstod dagen efter Thanksgiving. Stora folkmassor strömmade in i staden för att börja sin julhandel och, i vissa fall, för att se den årliga Army-Navy fotbollsmatchen på lördagen. Detta skapade enorma trafikstockningar och trängsel i butikerna, vilket ledde till att polisen i Philadelphia började kalla dagen för ”Black Friday”.

Utveckling till ett shoppingfenomen

Under 1980-talet började detaljhandlare se potentialen i denna dag och började erbjuda speciella rabatter och erbjudanden. Termen ”Black Friday” fick en ny innebörd – den dag då butikerna gick från förlust (”in the red”) till vinst (”in the black”).

Spridning över USA

Black Friday växte snabbt till att bli den största shoppingdagen i USA. Butiker började öppna tidigt på morgonen, ibland till och med på Thanksgiving-kvällen, för att locka ivriga shoppare med ”doorbuster”-erbjudanden.

Global spridning

Under de senaste decennierna har Black Friday spridit sig långt utanför USA:s gränser och blivit ett globalt fenomen.

Europa tar efter

I Europa har länder som Storbritannien, Tyskland och Frankrike anammat Black Friday med entusiasm. Detaljhandlare erbjuder betydande rabatter både i butiker och online för att konkurrera med amerikanska nätbutiker.

Anpassningar runt om i världen

Olika länder har anpassat Black Friday till sina egna kulturer och handelstraditioner. I vissa europeiska länder sträcker sig Black Friday-reorna över en hel helg snarare än bara en dag. I Kanada markerar det början på julshoppingsäsongen, precis som i USA.

Den digitala eran

Med framväxten av e-handel har Black Friday utvecklats ytterligare. Cyber Monday, som infaller måndagen efter Black Friday, har blivit en viktig dag för onlinehandel.

Från en dag till en säsong

Idag har Black Friday utvecklats från en enskild dag till en hel shoppingsäsong. Många butiker börjar sina erbjudanden redan i början av november, vilket har lett till begreppet ”Black November”.

Framtiden för Black Friday

Medan Black Friday fortsätter att vara en viktig dag för detaljhandeln, förändras dess natur ständigt. Med ökad fokus på hållbarhet och medveten konsumtion kan vi förvänta oss att se nya trender och anpassningar av detta globala shoppingfenomen i framtiden.Black Friday har kommit långt från sina rötter i 1800-talets finansiella kris till dagens globala shoppingevenemang. Dess historia speglar förändringar i konsumentbeteende, teknologi och global handel. Oavsett hur framtiden ser ut, kommer Black Friday sannolikt att fortsätta vara en viktig del av den globala shoppingkalendern under många år framöver.